Republički sekretarijat za javne politike (u daljem tekstu: Sekretarijat) osnovan je članom 23. Zakona o ministarstvima („Sl. glasnik RS“, br. 44/2014) kao posebna organizacija. Direktor Sekretarijata je postavljen zaključkom Vlade 22. maja 2014. godine.
Aktivnosti Sekretarijata u prvih sto dana rada Vlade:
1. Uspostavljanje funkcionisanja Republičkog sekretarijata za javne politike:
- izvršeno je preseljenje svih preuzetih zaposlenih, osnovnih sredstava i dr. na novu adresu i uspostavljeni su tehnički uslovi za nesmetan rad Sekretarijata,
- izvršena je registracija novoosnovane organizacije,
- Sekretarijat je postao korisnik projekta „Reforma koordinacije politika u Vladi Republike Srbije“, koji je pod vođstvom Delegacije EU (u daljem tekstu „Projekat EU“) i započet je rad na uspostavljanju organizacione strukture zaposlenih u Sekretarijatu ( uz podršku stručnjaka za ljudske resurse iz Projekta EU),
- obezbeđeno je učešće predstavnika Sekretarijata u odgovarajućim stručnim telima u Vladi (u tri pododbora za sprovođenje SSP i u sedam pregovaračkih grupa za odgovarajuća poglavlja).
2. Metodologija za izradu Akcionog plana za sprovođenje Programa Vlade (ekspoze Premijera)
- ekspoze Premijera, koji uključuje prioritetne aktivnosti Vlade RS u narednom mandatnom periodu, pretočen je u Predlog akcionog plana za sprovođenje programa Vlade RS (skraćeno Predlog AP) koji sadrži obavezujuće komponente: ciljeve i mere preuzete iz ekspozea, rokove za njihovo sprovođenje, aktivnosti identifikovanih nosiolaca za sprovođenje svake mere kao i očekivane rezultate;
- matrica AP se trenutno upotpunjuje tako što se u saradnji a Ministarstvom finansija i Kancelarijom za evropske integracije uključuju opredeljeni finansijski resursi iz budžeta i donatorskih projekata po pojedinačnim ciljevima;
- naručena je nezavisna studija objektiviih indikatora za merenje rezultata ostvarivanja ciljeva uz podršku SIPU (Swedish Institute for Public Administration), odnosno projekta „Podrška reformi državne uprave u Republici Srbiji”
- najavljeni su sastanci sa resornim ministarstvima kako bi se sa njima finalno usaglasili ciljevi i precizirale aktivnosti za sprovođenje mera i pripremili predlozi za otklanjanje eventualnih uočenih nedostataka u pogledu resursa i rokova, i na taj način utvrdio finalni predlog Akcionog plana, koji se planira da do kraja septebmra 2014. bude predložen Vladi na usvajanje.
3. Priprema metodologije za uvođenje sistema strateškog planiranja u rad Vlade kroz definisanje nacionalnih strateških prioriteta
- sprovedeno je istraživanje i analiza svih zvaničnih strateških dokumenata (strategije, planovi, programi), sa ciljem identifikovanja postojećeg stanja, problema i nedostataka aktuelnog strateškog okvira. Zaključak analize je da je postojeći strateški okvir previše detaljan, bez jasnih prioriteta, nedovoljno usklađenih ciljeva – u smislu ograničenih resursa za sprovođenje s jedne strane i preambicioznih ciljeva s druge srane.
- inicirano je osnivanje radne grupe na nivou organa tzv. “centra Vlade“: Generalni sekretarijat, kabinet Premijera, KEI, Ministarstvo finansija, RSJP
- inicirano je pisanje regulative kojom bi se utvrdio sistem za strateško planiranje na nivou Republike Srbije i odredila uloga pojedininh institucija u ovom sistemu.
4. Unapređenje metodološkog okvira za analizu i izradu javnih politika
- operacionalizovan je model finansijskog programiranja za analizu efekata makroekonomskih politika (fiskalne i monetarne), koji se bazira na metodologiji MMF.
- započeta je izrada metodologije za ocenu troškova i efekata izgradnje putne infrastrukture u Republici Srbiji.
- pripremljena je metodologija za izradu Izveštaja o efektima javnih politika u oblasti konkurentnosti malih i srednjih preduzeća i preduzetništva (MSPP) u 2013.
5. Unapređenje kvaliteta propisa i strategija putem izdavanja mišljenja na analizu efekata propisa
- Sekretarijat je direktni ili indirektno učestvovao u donošenju 4 strateška dokumenata;
- Izdata su mišljenja na analizu efekata propisa po osnovu 45 zahteva, sa sledećim ocenama: da 11 nacrta zakona sadrži analizu efekata, da 12 nacrta zakona sadrži delimičnu analizu efekata, da 1 nacrt zakona ne sadrži analizu efekata. Za preostalih 20 nacrta zakona Sekretarijat se saglasio sa obrazloženom ocenom da nije potrebno sprovoditi analizu efekata nacrta zakona, dok se za 1 nacrt zakona Sekretarijat nije saglasio sa obrazloženom ocenom predlagača propisa da nije potrebno sprovoditi analizu efekata.
6. Pružanje stručne istraživačko/analitičarske podrške u vidu ekonomskih analiza za specifične potrebe unutar Vlade
- pripremljen je materijal na temu osnovnih pojmova i metodologije procene potreba nakon elementarnih nepogoda u međunarodnoj praksi
- pripremljena je lista ugroženih mesta od poplava ukrštanjem evidencije MUP-ovog Štaba za vanredne situacije i Direkcije za vode Ministarstva poljoprivrede i po mestima prikupljena detaljna evidencija demografskih i poljoprivrednh podataka iz popisa. Ova tabela stavljena je na raspolaganje telima koja su bila uključena u odbranu od poplava i procenu štete.
- pripremljen je materijala za predsednika Vlade u cilju posete nemačkoj kancelarki Angeli Merkel, na temu ekonomske saradnje Srbije i Rusije.